Gemeente Kortessem

De Lijn Flex, hoe zit dat nu in Kortessem?

Vanaf 06.01.2024 gaat Kortessem samen met De Lijn in verschillende fases voor Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. Daardoor wordt het openbaar vervoer nog duurzamer, betrouwbaarder en flexibeler.

Vanaf 06.01.2024 kan dat in Kortessem nog vlotter. Samen met De Lijn gaan we in verschillende fases voor Hoppin, de nieuwe mobiliteitsvisie van de Vlaamse overheid. Eentje die vervoermiddelen combineren makkelijker maakt en echt inspeelt op jouw noden. Zo reis je dus nog vlotter naar je werk, school, ziekenhuis, favoriete winkel en sport- of cultuurcentrum.

Op drukke routes zet De Lijn in op snellere, meer betrouwbare en frequentere bussen en trams. Op plaatsen waar er minder vraag is naar openbaar vervoer, maak je mogelijk gebruik van De Lijn Flex.

Wat is De Lijn Flex?

Vanaf 6 januari 2024 rolt De Lijn het nieuwe flexvervoer uit. Dat zal op heel wat plaatsen de gekende belbusjes vervangen. Ook wordt het aanbod gevoelig uitgebreid. Zo zul je in verschillende gemeentes waar er vroeger géén belbussen reden, kunnen rekenen op De Lijn Flex. En dan worden ook nog eens de beschikbare uren uitgebreid.

Reizen kan pas vanaf 6 januari 2024, maar boeken kan al vanaf 6 december 2023 via de Hoppinapp of Hoppincentrale. Je rit reserveren doe je via Hoppin. Op de site van Hoppin vind je alle bediende flexbushaltes in jouw gemeente.

Hoe reserveer je de flexbus?

Ontdek nu al of je (een deel van) je traject kan afleggen met de flexbus. Raadpleeg de Hoppinreisplanner via de Hoppinapp, -website of -centrale en boek eventueel jouw eerste rit.

  • Maak op tijd je account aan
    • via de Hoppinapp
    • via hoppin.be
    • via de Hoppincentrale 0800 12 2 12
  • Kies je halte en tijdstip.  
    Je legt je traject hoogstwaarschijnlijk af met het vast openbaar vervoer. Lukt dat toch niet? Of slechts voor een deel? Dan wordt een flexrit voorgesteld. Bevestig dit voorstel en rond je reservatie af. Je krijgt dan een tijdsvenster van 30 minuten rond je gevraagde ophaal- of afzettijdstip te zien.?
    Tip: moet je ergens écht stipt aankomen? Kies dan ‘arriveer voor’, zo wordt de ophaaltijd nog exacter gepland. En ben jij zeker op tijd op je bestemming.?? 
  • De avond voor vertrek krijg je een herinnering.  
    De exacte ophaaltijd wordt een uur op voorhand bevestigd via sms, telefoon of app. 

Hoe doe je dat net?

  • Download de Hoppinapp  
    Deze is 24 uur op 24 beschikbaar. Download de app voor iPhone of voor Android
  • Surf naar de Hoppinwebsite
  • Bel naar de Hoppincentrale, Bereikbaar op 0800 12 2 12. 
    (Van maandag tot vrijdag: 06u00 - 19u00. Tijdens het weekend en op feestdagen: 07u30 - 15u00).
  • Op tijd reserveren is belangrijk! Vraag je rit aan 
    • via de app of website: vanaf 30 dagen tot 30 minuten op voorhand.
    • telefonisch: tijdens de openingsuren van de centrale en tot 30 minuten voor je rit. 
  •  

Wat mag dat kosten?

Op de flexbus gelden de vervoerbewijzen en tarieven van De Lijn.  

Reis makkelijk en  

  • registreer je abonnement via de Hoppinapp, -website of via de -centrale wanneer je je eerste rit reserveert.
  • koop digitale tickets via de De Lijn- of Hoppinapp.

Gebruik je een ander vervoerbewijs? Of wil je meer opties kennen? Kom er hier alles over te weten.

Meer info

In de downloads van dit artikel vind je de regiofolders waar het gehele nieuwe net uitgelegd staat. 
Heb je nog vragen?

  • Bellen kan naar 070 220 200 (€ 0,30 /minuut).
  • De Lijn ontvangt je graag in één van hun Lijnwinkels.
  • Download de app of ga naar de website van De Lijn.
    In de routeplanner en op halte-, gemeente- en lijnpagina’s tonen ze wat er precies verandert.
Gepubliceerd op vr 05 januari 2024