Gemeente Kortessem

Ga je op reis? Kom dan eerst langs dienst Burgerzaken

Verkeerde of niet-geldige identiteitsbewijzen kunnen je reis helemaal in het water doen vallen. Afhankelijk van het land waar je naartoe gaat, dienen identiteitsbewijzen drie tot zes maanden na terugreisdatum geldig te zijn. Lees hier welke reisdocumenten je in orde moet hebben.

Een overzicht van de gebruikelijke reisdocumenten:

e-ID (identiteitskaart plus twaalf jaar)

De gewone identiteitskaart (plus twaalf jaar) is voldoende om binnen Europa te reizen. Een identiteitskaart is normaliter tien jaar geldig, maar controleer voor alle zekerheid toch maar even de einddatum. Indien de geldigheidsdatum binnenkort verstrijkt en je hebt nog geen oproeping voor een nieuwe identiteitskaart gekregen, kan je zelf het initiatief nemen en een afspraak maken met de dienst Burgerzaken om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen.
Indien je e-ID gestolen is of verloren vlak voor je afreist heb je een probleem: een voorlopig identiteitsdocument is niet geldig in het buitenland. Heb je wel nog een reispaspoort dat geldig is tot minimum zes maanden na thuiskomst, dan kan je dit gebruiken. Zo niet, dan moet je via een spoedprocedure een nieuwe e-ID of reispaspoort aanvragen. Let wel: bij diefstal of verlies dien je éérst een pv te laten opmaken bij de politie en dat document moet je meebrengen naar de dienst Burgerzaken voor de nieuwe aanvraag!

Procedure voor het aanvragen of vernieuwen van een e-ID:

  • Op afspraak bij de dienst Burgerzaken, administratief centrum Kortessem, zowel de aanvraag als het afhalen
  • Persoonlijk aanmelden en meebrengen: recente pasfoto (maximum zes maanden oud) volgens de wettelijke voorschriften, of gebruik maken van de fotocabine in het gemeentehuis die automatisch conforme foto’s maakt, vorige e-ID of het pv van de politie bij diefstal/verlies
  • De nieuwe e-ID’s bevatten een extra chip en hiervoor dienen je vingerafdrukken te worden afgenomen
  • Kostprijs
    • Normale procedure (duurtijd drie weken): € 20,00
    • Spoedprocedure (duurtijd één werkdag): € 140,00
    • Spoedprocedure (duurtijd één werkdag, afhalen in Brussel): € 110,00
  • Geldigheidsduur tien jaar

KIDS-ID (identiteitskaart kinderen min twaalf jaar)

Wanneer je met kinderen jonger dan twaalf jaar binnen Europa reist, worden deze op dezelfde manier als volwassenen gecontroleerd op identiteitsbewijzen. Zij moeten aldus beschikken over een eigen identiteits- of reisdocument. Voor Europa is een elektronische KIDSID met ingescande foto vereist. Opgelet: ook voor een daguitstapje naar bijvoorbeeld Nederland (Efteling) of
Frankrijk (Disneyland) is dit verplicht!

Voor niet-Europese reizen hebben ook kinderen jonger dan twaalf jaar een reispaspoort nodig, hierover kan je verder in dit artikel meer info lezen.

Procedure voor het aanvragen/vernieuwen van een KIDS-ID:

  • Op afspraak bij de dienst Burgerzaken, administratief centrum Kortessem, zowel de aanvraag als het afhalen
  • Aan te vragen door één van de ouders, samen met het kind en meebrengen: recente pasfoto (maximum zes maanden oud) volgens de wettelijke voorschriften, of gebruik maken van de fotocabine in het gemeentehuis, vorige kids-ID (indien deze er is) of het pv van de politie bij diefstal/verlies
  • Kostprijs:
    • Normale procedure (duurtijd drie weken): € 10,00
    • Spoedprocedure (duurtijd één werkdag): € 140,00
    • Spoedprocedure (duurtijd één werkdag, afhalen in Brussel): € 110,00
  • Geldigheidsduur drie jaar

Reispaspoort

Reis je naar een niet-Europese bestemming, dan moet je in het bezit zijn van een reispaspoort. Dit paspoort mag je niet verwarren met de identiteitskaart of e-ID. Een reispaspoort laat je toe
om naar alle landen ter wereld te reizen, desnoods aangevuld met een vereist visum (visum is aan te vragen op de ambassade of het consulaat in België van het betreffende land).

Procedure voor het aanvragen/vernieuwen van een reispaspoort:

  • Aanvraag op afspraak bij de dienst Burgerzaken, administratief centrum Kortessem, afhalen kan tijdens de openingsuren aan het onthaal
  • Persoonlijk aanmelden en meebrengen:
    • Recente pasfoto (maximum zes maanden oud) volgens de wettelijke voorschriften, of gebruik maken van de fotocabine in het gemeentehuis
    • E-ID en je vorige reispas (indien deze er is) of het pv van de politie bij verlies/diefstal 
  • Je reispas bevat een chip en hiervoor dienen je vingerafdrukken te worden afgenomen 
  • Kostprijs:
    • Normale procedure: duurtijd vijf werkdagen: - Plus achttien jaar: € 85,00 - Min achttien jaar: € 55,00
    • Spoedprocedure (duurtijd 24 uur; aanvraag voor 15u00, de dag nadien geleverd voor 15u00): - Plus achttien jaar: € 270,00 - Min achttien jaar: € 240,00
    • Spoedprocedure (duurtijd 4,5 uur, aanvragen via dienst Burgerzaken of rechtstreeks in Brussel - steeds afhalen in Brussel): - Plus achttien: € 350,00 - Min achttien: € 320,00
  • Geldigheidsduur: zes jaar voor volwassenen plus achttien jaar, vijf jaar voor kinderen/jongeren min achttien jaar

Meer info of een afspraak maken

Meer info kan je terugvinden op de website van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken en op de website van de Federale Overheidsdienst buitenlandse zaken (voorwaarden toegang andere landen + visa)

In eigen gemeente kan je terecht bij de dienst Burgerzaken, via mail naar burgerzaken@kortessem.be of via 011 37 91 40.

Wist je dat … je zelf een (pas)foto kan maken in de fotocabine van het administratief centrum?

Voor de prijs van € 6,00 krijg je zes foto’s. Deze foto’s voldoen aan alle wettelijke voorschriften identiteitskaarten en reispaspoorten. De fotocabine in de inkomhal is zeer gebruiksvriendelijk en ook toegankelijk voor personen met een beperking. Je kan hier enkel met bancontact betalen.

Gepubliceerd op vr 31 mei 2024