Gemeente Kortessem

De bib is gestart met een take-away bib

De bibliotheek van Kortessem is omwille van het coronavirus al enkele weken gesloten maar sinds 14.04.2020 wordt de take-away bib georganiseerd.

Met een aangepaste regeling werd het mogelijk gemaakt om materialen telefonisch of via e-mail te bestellen om ze nadien af te halen in de bibliotheek.

Wat met uitgeleende materialen?

Alle uitgeleende materialen worden verlengd tot 05.05.2020.

Enkel voor de materialen met een vervaldatum vóór 13.03.2020 werd er een boete berekend voor de periode van de vervaldatum tot 13.03.2020. Deze boete zal pas verder oplopen vanaf 05.05.2020.

Het is dus niet nodig om geleende materialen zelf online of telefonisch te verlengen.

Inleveren van geleende materialen kan, maar is niet noodzakelijk. Wil je zelf graag je geleende materialen terugbrengen, dan kan dit via de inleverbox van de bibliotheek. Je vindt deze inleverbox aan de ingang van de bib.

Wat als je toch nog graag materialen wil uitlenen?

Het is voorlopig niet mogelijk om de bibliotheek zoals voorheen te bezoeken tijdens de openingsuren en zelf materialen uit te kiezen.

Wil je toch graag je lees-, luister- of kijkvoer aanvullen? Dan kan dat via een speciale bestelling. Enkel aanwezige materialen kunnen op deze manier aangevraagd worden.

Hoe werkt het?

  • Kies maximaal 5 (aanwezige) materialen per lenerspasje uit het aanbod via onze catalogus (Kortessem.bibliotheek.be).
    Het is uitsluitend mogelijk om specifieke titels aan te vragen. Bestellingen met vragen naar boeken of dvd’s in een bepaald genre, over een bepaald onderwerp/thema of met enkel een leeftijdscategorie kunnen wij niet behandelen.

  • Stuur een e-mail naar uit@kortessem.be voor maandag 15u00 met daarin:
    • Een opsomming van de (maximaal 5) titels die je gekozen hebt, samen met de auteur of de uitvoerder. Vermeld bij elke titel of het gaat om een boek of een dvd.
    • De naam en het lidkaartnummer of rijksregisternummer (enkel voor leden die uitlenen met hun identiteitskaart) van de persoon voor wie je de materialen bestelt.
    • Je telefoonnummer.

  • Je kan je bestelling ook telefonisch (011 379 341) doorgeven op donderdag van 10u00 tot 12u00.
    Zorg ervoor dat je nodige gegevens bij de hand hebt (zie lijstje hierboven).

    Wij zoeken de materialen bij elkaar en lenen ze voor jou uit op de gevraagde lidkaart. Hierna ontvang je van ons een e-mail of telefoon met een bevestiging van je uitleningen en het afhaalmoment.
    Indien je nog geen bevestiging hebt ontvangen, staan de uitleningen nog niet klaar en is het zinloos om naar de bibliotheek te komen.
    In het geval 1 titel door meerdere personen wordt aangevraagd, wordt deze uitgeleend aan de persoon die er het eerst om gevraagd heeft.
  • Kom op het afgesproken moment naar de inkomsas van de bibliotheek. Hier ligt je pakketje met uitleenbon klaar.
    Er is dus geen mogelijkheid om zelf in de bib te komen, zo voorkomen we nodeloos contact en risico.

  • Het afhaalmoment is voorzien op donderdag tussen 10u00 en 12u00. Kom enkel op het overeengekomen afhaalmoment. Zo kunnen wij zorgen voor een goede spreiding van de afhalingen.
Dus als je je boeken allemaal hebt uitgelezen, kan je door dit leuke initiatief van de bibliotheek nieuwe avonturen ontdekken vanuit je kot of hof!
Gepubliceerd op vr 24 april 2020